Project Varsomme bilder Av Robert Meyer "Til nå", er tittelen på en stor utstilling Thera Mjaaland viser i Fotofabrikken, Chateau Neuf. I drøyt 60 fotografier summerer hun sin egen utvikling fra den første utstillingen og frem til i dag – ca. seks år. I stedet for å følge en kronologi har hun gruppert bildene efter ulike uttrykk og motiver. Vi finner temaer som blomster, selvportretter, stilleben, dans og bevegelse. Utstillingen varer til og med skuddårsdagen den 29. februar. Mjaaland hører til den yngre generasjon norske fotografer. Kunstnere som har forsøkt å markere seg, både i forhold til fotografene og til andre kunstnere. Utstillingen er et opprør mot det konvensjonelle fotografiet som villig gjengir det man retter kamaraet mot. Mange av Mjaalands bilder er uskarpe. I blant så uskarpe at det er vanskelig å oppfatte hva bildet forestiller. Men denne uskarpheten er ikke tilfeldig. Hun har forsøkt å viske ut konturene i motivet både ved å bevege på kameraet og ved å kopiere mykt. I ett og et halvt år har hun brukt et simpelt bokskamera for amatører – av billigste type. Med fast avstandsinnstilling gir slike kameraer en særlig myk oppløsning av motivet. Og ganske bevisst har Mjaaland fjernet seg fra det eksakte og dokumentære fotografiet. Men med en utforkende følsomhet av både mediets og av egne evner. De eldste bildene er beslektet med århundreskiftets pictorialisme, med velkomponerte portretter innen en streng estetikk. Uttrykket er direkte – og på grensen til det patetiske, men de klarer seg godt. Videre kan vi følge utviklingen gjennom oppløsningsperioden, hvor bildene blir vage og famlende, til de får en mer abstrakt, men kraftfull utrykksform. Noen få bilder er bearbeidet videre, gjerne med symaskin, eller hun har flasset emulsjonen av slik at den danner et løst slør. Alt for å sprenge de fotografiske rammene, den perfekte illusjon. På leting efter sin egen identitet – som menneske og kunstner. Et symbolsk bilde, plassert blant selvportrettene, er en klovn fra karnevalet i Venezia. De senere bildene har fått høy kontrast og er egentlig negativer kopiert på farvepapir – slik hun viste i Fotogalleriet i november ifjor. – Jeg ønsker å frigjøre meg fra det jeg har gjort for å komme videre, forteller hun. ©Robert Meyer. Publisert i Aftenposten 21. februar 1984
|